PATRICIA LIDIA, ANCA NARCISA, ŞTEFAN MARIN, ADRIAN CHELARU, IRINA LUCIA MIHALCA. Ceea ce mi-aţi trimis nu este publicabil, dar dovedeşte că aveţi aptitudini pentru scris.
IGOR CĂLĂRAŞ, DIANA DIANA. Textele dv., naive, nu au legătură cu literatura.
FLORIN CHIRIAC. Aşa cum m-aţi sfătuit, v-am vizitat blogul. Versurile peste care am dat nu au valoare. Sunt atât de simpliste şi caraghioase încât pot fi ... puse pe muzică:
„Exişti tu în viaţa mea, deci s-a împlinit dorinţa mea!/ Mi-a fost greu la început, dar tu m-ai învăţat să uit,/ Mi-ai spus că-n viaţă-s multe rele, dar că trebuie să trec de ele,/ Să las în urmă tot ce-i greu şi să trăiesc bine mereu!”
ELENA MOISE. Versurile dv. sunt flagrant demodate, par scrise în secolul nouăsprezece. Şi mai şi amintesc, prin grandilocvenţă, de poezia compusă de Rică Venturiano pentru Ziţa:
„De-aş fi petală din floarea iubirii/ Te-aş îmbăta cu-al ei divin parfum/ Şi în lumina cald-a dimineţii/ Să te trezeşti de dragoste nebun...”
PAVEL NEDELCU. Dacă aveţi cu adevărat 17 ani, şi versurile, şi proza scurtă pe care mi le-aţi trimis sunt neverosimil de bine scrise. Inteligent, extravagant, uneori plictisit, niciodată plictisitor, combinând cuvintele cu dezinvoltura cu care un erou de western învârteşte pistolul pe un deget, îl luaţi mereu prin surprindere pe cititor. Vă rog să mă ţineţi la curent cu ce mai scrieţi.
BOGDAN GHEIGHIS. Nu am competenţa necesară ca evaluez valoarea artistică a fotografiilor. De plăcut, îmi plac.
ALICE APETREI. Povestirea „O călătorie cu metroul” e impresionantă. Reuşiţi să descrieţi, cu artă, modul cum se infiltrează tragedia în viaţa banală de fiecare zi. Dacă aţi scrie mai multe povestiri de acest fel aţi putea alcătui un valoros volum de proză scurtă.
DANIEL CRUŞTIN. Versurile din ciclul „Dependenţa de aer”, bazate pe jocuri de idei, sunt agreabile. Cel mai ingenios mi s-a părut poemul „Rugăciunea unui dacă”. Totuşi cred că pe această cale nu se poate ajunge decât la o poezie minoră.
ANDREI NEDELCU. Ţinând seama de faptul că sunteţi elev în clasa a V-a, povestirea dv. despre un dl Goe al zilelor noastre reprezintă o surpriză frumoasă. Nici I.L.Caragiale nu scria atât de bine la vârsta dv.
BOGDAN ANDREI. Descrierea cadavrului victimei din lanul de tutun este terifiant-expresivă. În schimb, dialogurile celor care anchetează cazul, pline de agramatisme, fac să alunece proza spre o satiră minoră.
CLEMENT SAVA. Textul dv. intitulat „Formarea lui homo kitschens” se remarcă prin logica lui strânsă şi prin sarcasm. Sunteţi un „homme revolté” care, în afară de revoltă, are şi talent literar.
BOGDAN PUŞCAŞ. Poemele dv. lungi, repetitive, greoaie au ceva hipnotic. Aparent, abuzaţi de răbdarea noastră, a cititorilor, dar, când discursul liric se încheie, în loc să răsuflăm uşuraţi, regretăm că nu mai continuă.
LIA VERNESCU. Aveţi un scris efervescent şi diafan, parcă bateţi cuvintele cu telul şi obţineţi o spumă care se revarsă peste marginile paginii (sau ale monitorului). Amestec de lirism şi maliţie, de reverie şi umor, proza dv. se citeşte cu plăcere (deşi sunt şi momente când show-ul se lungeşte parcă prea mult). Unele secvenţe sunt antologice. Mă gândesc, de exemplu, la aceea din „Varunienii” în care este descris un bărbat dormind după o noapte de dragoste, din perspectiva partenerei lui, trezite mai devreme:
„M-am apropiat şi am privit movila de carne, cearşafuri, membre umane greu discernabile, din care încercam să recunosc câte ceva din cel ce, în viaţa de fiecare zi, poartă numele de Iadran Varunian. Şi, între o mânecă a unui tricou atârnând de cealaltă margine a patului, o muchie de carte (o mizerie de carte; „ezoterismul nu-ştiu-cui”) ieşind de sub perna îngrămădită în perete şi o mână îmbrăcată în cealaltă mânecă a tricoului, arcuită pe deasupra, cu degete lungi, cu vârfurile uşor întoarse în sus, indexul în ostensiune involuntară spre propria-mi persoană – lucru care m-a făcut să tresar –, am descoperit, din profil, binecunoscuta barbă cenuşie şi una din sprâncenele mefistofelice, aflate în vecinătatea neverosimilă a unui genunchi sub care se arcuia burta, de proporţii bizare (şi nu doar din cauza poziţiei), traversată de o fâşie de cearşaf colorat în culori tari, cearşaf încolăcit în jurul acestui trup şi făcând să apară din el decupate, expuse, fragmente de membre. Talpa unuia din picioare se odihnea pe o tavă de aramă rămasă de aseară împreună cu pietrele de mare împrăştiate pe jumătate de pat (ce-o fi pe sub trupul ăsta masiv, nu ştiu cum poate dormi aşa!), cealaltă mână ieşea pe sub pernă, foarte bronzată, întreruptă pe alocuri de bucăţi albastre de pânză, şi se termina tocmai pe noptieră, în dreptul ochelarilor, ca întinsă pentru a-i apuca; strivită între pătura îngrămădită şi tăblia patului, o gravură înrămată în care, nemişcat, degetul mare al celuilalt picior ce traversa pe dedesubt movila încâlcea şi mai mult un ghem de linii, pentru mine oricum de nedescifrat de la distanţa asta.”
În treacăt fie spus, vai de bărbatul care are neşansa să fie văzut, în timp ce doarme, de dv.!
Vrea doar să vă salut.
RăspundețiȘtergereŞi să vă doresc o primăvară desăvârşită - în înţelesul dvs. personal pentru "desăvârşit".
mie textul liei nu mi se pare efervescnt deloc, de diafan nici nu mai zic. unde e vreo unda de asa ceva in el? iar malitia nu e malitie ci de-a dreptul rautate femeiasca.fara valente literare .lirism ioc.
RăspundețiȘtergereDomnule Alex Stefanescu, multumesc pentru comentariu, apreciez efortul dvs de a-mi citi textele. Dar sunt derutata complet. Cred ca are dreptate utilizatorul "eu" de mai sus: se pare ca vorbiti apreciativ, la inceput, despre scrisul meu, dar apoi veniti cu un citat care nu sustine deloc ceea ce afirmati (si asta fara a preciza ce anume ilustrati cu el). Probabil ca ati fost tentat sa expuneti numai ce era mai nereusit/penibil/comic in textele citite. Dar cred ca sunt si destule fragmente, in ce v-am trimis, care sa ilustreze, de exemplu, tocmai "lirismul" despre care vorbiti. Ca sa ramanem la nivelul anecdotic: ... nu era "dupa o noapte de dragoste", nu se intamplase nimic in afara de "cuvinte" (acel "vortex/vartej/tunel de cuvinte" in jurul caruia se structureaza totul), asta se intelege mai tarziu din text; descrierea mentionata avea locul ei in descrierea concentrica a topos-ului intamplarii, era necesara pentru a ajunge la "vesmantul arhitectural", apoi la senzatia de capcana existentiala si iesirea din ea, saltul personajului spre un nou nivel al textului. Oricum, multumesc pentru raspunsul, efortul si timpul dvs.
RăspundețiȘtergereLia Vernescu
PENTRU GABRIELA SAVITSKY. Nu mi-aţi mai scris de un secol! Ce mai faceţi? Ce cărţi aţi mai publicat?
RăspundețiȘtergerePENTRU LIA VERNESCU. Eu nu mi-am propus să ilustrez "lirismul" din textele dv., ci "amestecul de lirism şi maliţie, de reverie şi umor". Iar cuvântul "lirism", chiar luat separat, nu înseamnă neapărat romanţios. Sunteţi nedreaptă cu dv. când calificaţi citatul ca "nereuşit/penibil/ comic", sub influenţa unui comentator anonim, care nu ştie să vadă valoarea unui text. În schimb, deveniţi abuzivă atunci când, ca atâţia alţii, vă erijaţi în exeget al propriei dv. proze, explicând cum trebuie înţeleasă. O povestire nu poate fi însoţită mereu de autorul ei; e trimisă în lume singură şi vorbeşte exclusiv prin ea însăşi.
P.S. M-a amuzat precizarea că n-a fost o noapte de dragoste, întrucât, în afara acelui "vârtej de cuvinte" nu s-a întâmplat nimic. M-am simţit ca un tată căruia fiica lui, după ce lipseşte o noapte de acasă, îi dă, la fel, asigurări că nu s-a întâmplat nimic.
PENTRU EVENTUALII NOI CORESPONDENŢI. Vă rog să folosiţi următoarea adresă de e-mail: alex2108145@gmail.com
@A. S.-e adevarat. mai inseamna si un anume mod, neaparat exaltat, de a exprima sentimentele. dar ceea ce lipsea de aici era tocmai exaltarea. descrierea mi s-a parut aproape rece si exacta, mai proprie realismului decat lirismului.
RăspundețiȘtergeresi de cand cititorul nu mai stie aprecia valoarea? sau e un atribut exclusiv al specialistilor???
@lia-eu m-am referit strict la fragmentul acesta.
@ lia vernescu: vă mărturisesc că eu încă n-am văzut un autor care să aibă parte de o micro-recenzie generoasă şi care, totuşi, să se răţoiască la cel care s-a aplecat asupra textului. ceea ce faceţi dv. cu alex ştefănescu acum e, daţi-mi voie, un mic puseu de auto-răsfăţ pueril. întrebaţi, cu o naivitate prost mimată, "de când cititorul nu mai ştie aprecia valoarea?", deşi alex ştefănescu vorbea despre deranjanta atitudine a unor scriitori care îşi însoţesc textul cu explicaţii. au nu ştiţi dv. oare că autorul tace după ce a pus punct ultimei fraze? e ca şi cum un arhitect v-ar construi o casă şi, după ce ea e gata, el s-ar muta împreună cu dv. şi v-ar arăta, zi de zi, unde trebuie să luaţi masa, în ce cameră să dormiţi, în ce încăpere să vă spălaţi etc.
RăspundețiȘtergereîn plus, dacă dv. credeţi NUMAI în cititorul care poate aprecia singur valoarea, de ce aţi mai trimis textul unui critic literar? trebuia să-l daţi spre citire vecinei de palier.
@ lia vernescu: acum observ că v-am confundat cu semnatarul "eu". vă rog să mă scuzaţi. fondul problemei rămâne, însă, intact: dv. încercaţi să găsiţi nod în papură comentariului generos al lui alex ştefănescu, în loc să vă bucuraţi de căldura lui.
RăspundețiȘtergeredle Ştefănescu, la textele trimise prin august când ajungeţi?
RăspundețiȘtergerePentru domnul Alex Stefanescu, pentru domnul Dan-Liviu Boeriu: multumesc pentru cuvintele dvs sensibile, apreciative, incurajatoare, dar si pentru tragerile de urechi (binemeritate). Frustrarea mea evidenta si reactia mea disproportionata la comentariul domnului Alex veneau din faptul ca mi-a fost ciuda, pur si simplu, pentru fragmentul ales, este pentru prima oara cand vad tiparit ceva din textele mele si acel fragment este unul slab, neimportant (caci asa simt eu ca e, nu l-as fi ales deloc sa ma reprezinte). Imi cer scuze pentru "abuz", mai ales.
RăspundețiȘtergereDomnule Alex, multumesc pentru duiosia din PS, inseamna mult pentru mine. Daca as fi fost fiica dvs, la ingrijorarea de parinte v-as fi raspuns, visatoare, sub reverie inca: "Ah, delirul si dezmatul si facerea de cap si nerusinata impreunare a cuvintelor pe patul de oase al trupului meu, pe matasea grea a sangelui, in casa si corpul gandurilor mele...!"
Numai bine tuturor si mult spor intr-ale scrisului!
Lia Vernescu
exista cuvantul 'discernabil'?
RăspundețiȘtergeredepinde câtă autoritate are cel care îl foloseşte. Ar putea exista, precât 'elastica' limbii române.
RăspundețiȘtergereEu m-aş abţine.
sufixul "abil" poate fi, în genere, ataşat oricîrui termen. dacă deja s-a încetăţenit odiosul "sustenabil" (de un sfertodoctism feroce), de ce nu l-am avea şi pe mai blândul "discernabil"? :)
RăspundețiȘtergereVa salut,domnule Alex Stefanescu,sunt "Tinichigiul"(Sorin Vanatoru)!Va astept cam pe 21 martie,la Ploiesti, cu o tuica tare, de Zalau, si cu poezii proaste!
RăspundețiȘtergere''patul de oase al trupului meu, pe matasea grea a sangelui, in casa si corpul(...)este exceptional spus,aproape ca mantuieste!Imi vine sa continui,intr-o nebunie a zicerii!Descrierea Liei Vernescu este de un hitlerism spiritual atroce,o injectie cu sulfiram in capatana zaharicalei ,"pe care o stie dumnealui...suntem prieteni!"
RăspundețiȘtergereMai,Tinichigiule,nu te mai da mare p-aici,vezi ca ai gresit aia cu ghilimelele,ai putin respect...
RăspundețiȘtergereDa,bine,am inteles ideea,dom' Vanatoru,nicio problema!...
RăspundețiȘtergereAm venit de la o lansare de carte.M-au cinstit oamenii.Sunt un arogant, un las sub stele.
RăspundețiȘtergereAs vrea sa respir aerul celulei lui Ion Mihalache, acu', in 2011. De la Sighet, la Ramnicu-Sarat.Visinescu. Sa respir arpacasul unui Dumnezeu absent.Ce fel de poezie ar putea inlocui arpacasul?Dumnezeu?Un drum al Damascului pentru Nicolschi?"Fratilor,sunt Ion Mihalache, ma omoara!"Literatura e incheiata.Dumnezeu e in diaspora.Scriem literatura,ne scalmbam ca ursul, in vazul lumii, pentru un polonic de Dumnezeu primit prin vizeta.
bună dimineaţa
RăspundețiȘtergerebună dimineaţa şi ţie
dumnezeule cît contează să ai pe cineva
care să deschidă ochii alături de tine
nu să dansezi singur prin cameră un tango
despre care ai zis că va fi cîntecul tău
de deschidere a nunţii
pilota se ridică şi iese la geamul balconului
în faţa poporului de furnici
ca evita peron
ţie nu-ţi ies paşii
îţi trebuie un moment de maximă sinceritate
cazi în genunchi în faţa propriului trup
şi a lui doamne-doamne
am greşit în faţa ta
şi a cerului(cerul nu are treabă dacă nu lustruieşti cu el bombeul bocancilor)
nu spera la inelul cel scump
la viţelul cel gras
emilian se întoarce acasă
e beat
nu ştiu de unde nevoia asta de a mă spune
de parcă
l-aş pîrî pe frate-miu după ce mi-a dat cu o piatră în cap
azi nu am basme
azi mă prezint gol în faţa unei onorate asistenţe
ai făcut curat în camera ta care arată a grajd?
nu
ai fost la biserică?
nu
ai mîncat carne de om?
nu
încrederea mea e mai puternică
RăspundețiȘtergeredupă trădarea celor dragi
(infernul necesar treptelor)
nu port ranchiună
n-am cum să urăsc
doar sunt conştient aşa ies din mizeria asta cu terapie prin nămol
dar cu fruntea fără trasoarele tristeţii
nimeni nu-ţi poate lua ce vine de sus
prin vremea lucrată una pe faţă alta pe dos
câteva cuvinte pe sub cerul ăsta care-şi stoarce lenjeria de sezon
peste coridoare din lut blocuri de piatră
devin izbăvitoare
mă ajută să tai via în linişte
şi te văd cea mai reuşită operă de artă
fac mai mult decât îndemnul la reconquista dat de gaddafi credulilor săi
sau declaraţia împăratului akihito în apocalipsa niponă
Vreau sa public un volum de versuri.Cum se procedeaza?Ma costa ceva?
RăspundețiȘtergere"ac mai mult decât îndemnul la reconquista dat de gaddafi credulilor săi
RăspundețiȘtergeresau declaraţia împăratului akihito în apocalipsa niponă "
se pot exploata aceste subiecte... dar maniera aceasta imi pare rigida. Cred ca amploarea acestor fenomene necesita o transpunere spectaculoasa/emotionanta/artistica. Tu... doar le-ai amintit.
Inteleg faptul ca nu reprezinta ideea centrala...
Nu iti pun sub semnul intrebarii capacitatea intelectuala... ci capacitatea artistica.
PENTRU MIHAI. Merit ironia dv. Să ştiţi însă că atunci când am înfiinţat blogul nu mi-am închipuit că se ca revărsa asupra mea o asemenea avalanşă de texte. Pe de altă parte, hai să ne bucurăm că atât de mulţi oameni cred în literatură şi scriu în limba română.
RăspundețiȘtergerePENTRU GRIGORESCU C. Da, costă. Cum să nu coste, dacă şi tipărirea unor cărţi de vizită costă? Eu vă sfătuiesc însă să nu publicaţi un volum de versuri decât atunci când veţi scrie atât de bine, încât editorii vă vor oferi ei bani ca să-l publice.
Va multumesc mult pentru raspuns,domnule Alex Stefanescu.Ma voi stradui sa scriu cat mai bine.
RăspundețiȘtergereTe-am cunoscut in zi de toamna
RăspundețiȘtergereCand totul m-i se parea pustiu
Si m-am indragostit de tine
Fara sa vreau,fara sa stiu.
Te aseman unui soare
Ce pluteste lin pe cer
Iar eu fiind intinsa mare
O singura raza-ti cer;
O raza plina de iubire
O vorba dulce si un sarut
Sa pastrez ca amintire
Tot ce-am trait sau am avut.
Iubirea noastra-i vantul
Ce adie oftand
Iar de ar fi sa nu mai bata
As mai avea un gand;
Sa fi tu fericita
Cu sau fara amintirea mea
Si eu...Oriunde as fi
Sa-ti pazesc dragostea!
As da tinerilor scriitori un sfat care merge chiar mai departe decit cel dat de dl. Alex Stefanescu. Ar trebui sa nici nu scrie nimic pina cind nu vor avea o comanda de la un editor. Nici nu stiti cu cita frenezie cauta editorii scrieri cu valoare literara...
RăspundețiȘtergereCit despre bucurie, eu zic ca nu e cazul sa fim euforici constatind cit de multi oameni cred in literatura LOR. Pentru ca aceia care cred in literatura ALTORA, adica in literatura in general, e incredibil de mic, dovada fiind cit de putin se citeste la noi. Cred ca o literatura in care sint mai multi cei care scriu decit cei care citesc nu e tocmai una sanatoasa. Imi aduce aminte de industria din vremea lui Vacaroiu, care producea "pe stoc".
Scrisul e, in conditiile astea, un efort inutil. Un efort oarecum util ar fi, poate, cititul. Dar am decazut si fata de ceea ce constatase Caragiale, ca traiam intr-o tara in care oricine stia sa scrie era scriitor si oricine stia sa citeasca era critic. Acum vrem sa fim toti scriitori, cititul ne pare ceva injositor... O piramida cu virful in jos, ca toate piramidele de aici. O monstruozitate in plus...
sunt de acord cu domnul constantin cretan. Si ca sa fiu in armmonie cu tine, merg si mai si mai departe si propun un sfat tuturor celor care scriu si nu au debutat inca sau celor care au debutat cu greu, pe banii lor, sau de fapt, tuturor celor situati in conditii defavorabile si bat la portile editorilor: sa nu mai scrieti bateti nici unul, dar ar fi misto sa fie o cadere de acord in totalitate, sa vedem ce mai fac editurile. Eu nu cred ca o editura poate supravietui daca nu exista debutanti care sa-i inlocuiasca pe cei consacrati. Hai, fratilor, sa facem treaba asta, dar cu totii, sa vedeti dupa aia cum vin si se roaga de voi , nu invers, cum e acum. Si ma refer la toti debutantii, fie valorosi sau mai putin valorosi. Nu mai bateti la portile lor. Sa vina ei la noi.
RăspundețiȘtergereNu prea cred eu ca editura te sponsorizeaza.Chiar daca volumul tau e valoros va spune ca nu are bani!Ii sponsorizeaza mi se pare numai p-aia cunoscuti in "bisericuta"!Cum ar fi un Patapievici, un Stelian Tanase(care publica 3 carti pe an!Cand le mai si scrie?!).Adica pe cei din "familie" editurile ii sponsorizeaza,pe ceilalti nu!Mafie,ce altceva?!
RăspundețiȘtergerestati!
RăspundețiȘtergereeu ce fac cu astia 10 000,plec iar la Monte??hehe,mai public doua carti repede si intru in usr.Ma descurc,timpit nu sint,criticii nu trebuie sa manince,editorii nu vor o noua generatie de scriitori,ce conteaza ca sintem praf,aici,stimati prieteni,este vorba de postmodernism,cred ca pot fi considerat ludic!
va pup din Moritz !
Se pot aici posta vederi?
aaaa, sa nu uit, cind o sa intru in usr vin si cu Natasa, sa vedeti si voi cum arata o femeie!
RăspundețiȘtergereWhat?!Ce tot zici acolo?!Ai baut ceva?De ce nu vorbesti la subiect?!
RăspundețiȘtergereDaca vor sa aiba cititori, scriitorii tineri ar trebui sa invete bine o limba de circulatie si sa scrie direct in acea limba.
RăspundețiȘtergereDaca insa vor doar sa stie lumea ca sint scriitori, sa se apuce de politica. Va afla lumea, de la tv si din presa, ca sint scriitori. Pentru asta n-au nevoie de o opera literara. Si, chiar daca ar avea opera, nu i-ar citi nimeni.
Oricum, a face literatura in limba romana e o pierdere de timp perfect inutila. Scriitorii tineri trebuie sa scrie despre lumea romaneasca, dar nu pentru un public romanesc. In orice limba, Tolstoi sau Beaudelaire ramin Tolstoi si Beaudelaire.
In fond, ceea ce ii indemn pe tineri e sa nu fie naivi si sa nu parieze pe cai deja morti.
erata: Baudelaire
RăspundețiȘtergereAsta zic si eu: sa scriem direct in francofona si in anglofona! Ca ceea ce ramine din limba asta sa apara ca un exotism, ce mai emulatie!
RăspundețiȘtergereOare in ce limba scriau cabirii?!
In cabira!
RăspundețiȘtergere:)))
RăspundețiȘtergere"ii indemn pe tineri e sa nu fie naivi si sa nu parieze pe cai deja morti. "
Il citesc pe Cioran cu foarte mare placere. Dar el n-a fost nici roman nici francez. A fost un las. "Marile culturi" nu ne considera egali cu ele din cauza faptului ca suntem ca o familie dezorganizata. Din aceasta cauza nu suntem de "rangu" lor. Asa se face ca... un om de valoare (de la noi) care n-a fost absorbit de catre ele (si nu s-a dezvoltat in sanul acestora) este minimalizat. Intr-adevar avem un talent deosebit in lichidarea valorilor.. autohtone. Dar nici ei nu se obosesc sa recunoasca valorile existente.
Un poet care scrie in limba romana nu poate concura cu un poet care scrie in alta limba. Is doua concepte diferite care se pot complecta. Unde facem noi o greseala imensa? In faptul ca mult prea frecvent ne raportam. Asta ne ciunteste personalitatea si ne autominimalizam.
spre ex: Costel Busuioc este denumit "Pavarotti din Carpati". Omul acesta va avea un impediment din aceasta cauza. O sa fie intotdeauna in umbra. O sa fie copia. Nicidecum un alt tenor. El o sa-l imite pe Pavarotti (in conceptia colectiva). Asta este conceptia daunatoare la noi.
Acuma... nu zic ca nu avem tendita de mimetism! Exista! Dar cred ca trebuie sa lasam poreclele deoparte.
Resursele de promovare joaca un rol important in afirmare. Noi nu avem o industrie de promovat talente. Pt ca nu avem bani. Deci: ala mare... nu-i asa de mare. Sau... nu ar ajunge asa mare daca nu ar avea in spate o sustinere cat China. Celine Dion a devenit mai artista de cand a inceput sa cante in engleza? Nu! A devenit mai cunoscuta. Cunoscutul cu valoarea... nu prea au treaba una cu alta... decat in perceptiile fragile.
Noi avem o industrie de promovat antitalente. In toate domeniile. Nu doar Costel Busuioc, dar si citiva oameni luati de pe strada si adusi de PRO TV la "Romanii au talent" cinta mai bine decit solistii Operei si ai Operetei si decit toti cintaretii romani promovati la radio sau tv. In literatura e si mai mare diferenta. Din pacate, singurul domeniu in care se mai face o selectie corecta e fotbalul.
RăspundețiȘtergereDaca ar fi aparut acum in Romania, Cioran, Ionescu sau Brancusi n-ar fi avut loc de baietii destepti din cultura.
Daca Herta Muller ar fi scris in romana, ar fi fost cotata in continuare sub nivelul unor "scriitori" a caror "opera" se reduce la niste "carti" facute prin adunarea unor subtirele articole de gazeta sau la redactarea unor autobiografii foarte... romantate.
Ca toata societatea noastra, lumea noastra culturala e o industrie de promovat falsuri. De aia "valorile" noastre nu mai sint nimic dincolo de Nadlac.
Sfatul meu catre scriitorii tineri e sa incerce sa fie dincolo de Nadlac...
Răul, umilinţa, trădarea poartă un nume?
RăspundețiȘtergereLiderii voştri de opinie, cei în care am crezut cândva, poartă un nume?
Cei care au rupt literatura de aceia spre care trebuia să meargă...poartă un nume?
Cei care îşi bat joc de numele marilor scriitori români, cu premii date unor mimi, poartă un nume?
Cei care au ridicat măscărici literari şi modele mincinoase poartă un nume?
Au scris oamenii aceştia vreodată despre ce ne doare cu adevărat? V-au învăţat vreodată să priviţi Adevărul şi Istoria în ochi? V-au spus că la Liceul românesc din Sofia nu învaţă nici un român? V-au spus că vlahii din Balcani(câţi au mai rămas, destui) nu au mai pe nicăieri învăţământ în limba lor, că nu au biserici, că puii de vlahi din sudul Dunării merg pe jos zeci de km doar să înveţe limba moşilor lor în câte-o casă? Că n-au decât câteva manuale ...şi câte altele. Ce au făcut pentru ei? Ce au facut pentru revistele românilor din Bucovina de N?
V-au învăţat să vă integraţi, v-au învăţat o istorie mincinoasă, nu v-au ajutat niciodată să deveniţi mai buni, ci v-au pierdut!
V-au vorbit despre lichele, când ei înşişi deveniseră cu trecerea timpului nişte lichele, nu fiindcă ar fi cultura română mică, ci fiindcă ei n-au înţeles nimic din măreţia ei.
Ei sunt cei care cred că iubirea şi respectul nu se câştigă, ci se impun, se cerşesc scârmând în ţărână după nobeluri, nişte sărmani!
cel putin cit traiesc se pot bucura,nu fii rau:)
RăspundețiȘtergereExista tineri romani care ar putea deveni mari scriitori, artisti si svanti. Ce spun eu e ca nu vor fi niciodata incurajati sau recunoscuti aici. Trebuie sa se afirme, de la inceput, in alta parte.
RăspundețiȘtergereCeea ce trimitem noi "oficial" la export, in literatura, e similar cu ce trimitem in Parlamentul European: Vadim, Becali, Tokes, ciubucarul Adrian Severin etc etc. Acestia nu au calitatea romanilor plecati in Occident pe cont propriu.
Tinerii scriitori trebuie sa plece singuri pe calea apucata de Cioran, Ionescu si de multi altii. Aici nu au nicio sansa. Asta e convingerea mea.
dle Ștefănescu, nu era o ironie. eu chiar am trimis niște texte prin august și eram curios cam când aș putea să primesc un răspuns. deși entuziasmul s-a cam dus.
RăspundețiȘtergere:) mda... eu zic una si Cretan zice alta. Antagonismul predominant in societatea romaneasca m-a enervat multa vreme. De la o vreme m-am obisnuit cu el (cred ca m-am maturizat). Trebuie sa ne intre bine in cap faptul ca... daca valorile pleaca, raman locuri de seama - libere pentru chitibusari. Rezultatul: o adancire mai mare in nonvaloare.
RăspundețiȘtergereDomnule Cretan, s-ar putea spune ca este vorba despre o iresponsabilitate inconstienta... faptul ca pledati pentru exod.
Evident... nu iau in calcul posibilitatea ca... aceasta pornire interioara sa provina dintr-un mercantilism fara gram de spirit. Pt ca... nu cred ca este cazul dumneavoastra.
Industria de antitalente se poate demola. Prin nepartiipare sau fuga nu indrepti nimic.
In literatura talentul nu prea este verificabil :)
RăspundețiȘtergereCred ca e nevoie de o emisiune gen "romanii au talent" axata pe gasirea talentelor din literatura. Cu juriu... cu public... asa... ca sa fie huiduit juriul cand promoveaza "fenomene paranormale". Bine... critica de specialitate este preocupata de fotbal, branza, fructe etc.
Bine... nu prea poti condamna o generatie maltratata in comunism. Ei... (care au prins si primul razboi mondial) is la butoane.
Nu sustin ca maturitatea criticilor nu poate sa fie constructiva... dar parca is dintr-o alta lume. Is prea multe bisericute si orice intelectual se crede talentat. Se fac adunari (destul de penibile) la cenacluri :)mvaaaaai! la cenacluri unde predomina o atmosfera de joaca. Lumea e relaxata si toti au certitudinea ca-s talentati. Bine... marea majoritate is prieteni si nu se cade sa-l critici dur pe tovarashu de pahar.
Un talent in Romania e ca un Ferrari pe un drum de tara. I-o vor lua inainte toti baietii destepti din cultura, ca niste masini de teren, adaptate la hirtoapele din spiritele si sufletele noastre. Iar in scurt timp si acestia vor fi depasiti de niste tractoristi sadea. Asa vad eu lucrurile.
RăspundețiȘtergereEu nu-i sfatuiesc sa plece pe toti, ci doar pe aceia foarte inteligenti si foarte talentati, in cazul in care vor sa-si implineasca talentul si inteligenta. Pe tractoristi ii sfatuiesc sa ramina aici, pentru ca nicaieri altundeva n-ar putea fi atit de apreciati si de realizati ca in lumea culturala de aici. Nici nu e macar o premiera. In anii '50, in lumea literara erau criterii de "selectie" foarte asemanatoare celor de acum.
1.Nu juriul trebuie huiduit,ci agramatismul si incultura,frustratii care au fost respinsi de criticii profesionisti.Critica literara nu e un fenomen de masa.Criticul nu este un inchizitor,numai prostia este.Tu te duci la critic, de buna voie, nu vine el la tine sa-ti impuna o judecata de valoare.Nu poti lasa critica literara pe mana lui "nea Gheorghe" din "juriu", sau a "Maricicai"!Cine doreste asta inseamna ca e de o incultura crasa, ori e dus cu capul...
RăspundețiȘtergereConstantin Cretan
RăspundețiȘtergereDumneavoastra imi prezentati o realitate. Si va mentineti pe o pozitie rigida (cu toate ca am simtit ironia) care nu schimba nimic. "suntem o natie de resemnati" zicea Cioran. Asta-i un bai. Adica: ne resemnam si plecam. Eu nu is de acord cu resemnarea. Chiar daca prognoza este una negativa, resping categoric sa cred ca lucrurile nu se pot directiona intr-o directie mai buna. Generalitatile acestea negative trebuie maruntite. Nu poti deturna asemenea fenomene decat sistematic. Trebuie luat fiecare individ in parte.
Sorin
"Critica literara nu e un fenomen de masa"
Am avut si eu o asemenea pozitie... chiar de vreo doua saptamani - pana cand am vazut reactiile publicului de la "romanii au talent". Publicul este lipsit de anumite constrangeri pe care juriu poate sa le aiba.
Pana la urma.. conteaza sa te aprecieze lumea nu doar un critic. Lumea! nu prietenii.Este mai greu sa cuceresti publicul decat sa cuceresti un critic.
1.Nu orice fel de public.Daca publicul e format numai din pirande si manelisti,iar tu le citesti din Nichita Stanescu?!Pai, nu arunca in tine cu pietre?Nu arunca margaritare in fata porcilor.
RăspundețiȘtergere2.Cum adica "constrangeri"?Poate vrei sa zici ca e lipsit-ca de obicei!- de cultura serioasa-nu de "Sandra Brown"-si de simt critic!Simtul critic se exereaza prin lectura asidua si meditatie.
3.Ai vazut ce a facut "publicul" tau, la dat pe Isus rastignirii,si l-a salvat pe Barnaba!
4.E usor sa cuceresti un public needucat cu manele si dansuri din buric-ceea ce se intampla la TV-,decat cu Simfonia a V-a.
5. Primul critic trebuie sa fim noi insine.Ce spune un critic dureaza, ce spune publicul needucat e efemer.Iosif Vulcan, Maiorescu si G. Calinescu- nu "publicul", gloata-l-au impus pe Eminescu!Publicul trebuie sa ia nota de ceea ce spun criticii,nu invers.E o chestie de bun simt!
apropo.
RăspundețiȘtergeream colindat toate site-urile de literatura. Multi se felicita intre ei. Chiar rezoneaza unii cu altii. Se emotioneaza unu de la altu intr-o reciprocitate sterila. Pe unu dinasta daca il trimiti pe o scena... a doua zi se spanzura. Asta in cazul in care are simtul ridicolului. Daca nu... are impresia ca publicul este insensibil :) lipsit de receptivitate la inaltele forme de exprimare. Pe naiba! Nu-i deloc asa.
Noa! Sa va zic pe aia dreapta.
Bocancul literar organizeaza :) nici nu stiu cum sa le zic... un fel de cenaclu de poezie si folk.
Is penibili! Am vazut inregistrarile. Cum decurge o asemenea seara? Un freamat general in care fiecare isi fumeaza tigara sau isi bea licoarea & deapana amintiri - in timp ce unu se cazneste sa CITEASCA poezie. Pai... nu poate sa recite poezie pt ca publicul ii ca un cor de albine.
:)) Cred ca apucaturile acestea in care lumea se aduna ca la o consignatie in care au aparut treninguri cauciucate si blugi is reminescentele comunismului. Parca suntem in anii 90-93 sau... chiar in comunism in care lumea evada/iesea la un spritz de cate ori avea ocazia. Serios! is penibili.
Tribunalele cu jurati din SUA merg mai bine decit cele cu juristi profesionisti din Romania. O "Maricica" onesta poate da un verdict mai bun decit un profesionist al literaturii unsuros.
RăspundețiȘtergereDupa '90, critica literara a disparut, ca institutie, din Romania. In plus, editurile nu tin cont de criticii literari.
Si in stiinta stam la fel. Avem mai multi doctori in stiinta decit Germania, Franta si Italia la un loc. Doctoratele astea au fost acordate de profesionisti. O "Maricica" onesta ar fi eliminat trei sferturi din doctoranzi, pe motiv de agramatism, semianalfabetism etc. Spre deosebire de profesionisti, ar fi procedat corect.
In Romania, o "Maricica" ar face treaba mai buna in ale spiritului, la fel ca si in ale justitiei, decit fac profesionistii actuali. Spre deosebire de profesionisti, "Maricica" are curajul sa spuna ce crede. E jalnic, dar asa e aici si acum.
In plus, prezumtia de inteligenta si competenta se poate aplica doar criticilor mai in virsta. Generatiile mai noi se recruteaza, probabil, mai ales din rindul corijentilor la matematica.
Ma rog, unii poate ca sint atit de tari de cap, incit se pot da la nesfirsit cu capul de toti peretii minunatei noastre lumi culturale. Le doresc mult succes!
Si criticul are slabiciuni. Nu poti forta evolutia lucrurilor mai mult decat accepta masele.
RăspundețiȘtergerePoezia nu este numai pentru initiati. Poezia isi are rostul atunci cand este asimilata de cat mai multa lume.
Ce folos sa ai o complexitate neinteleasa? Ce folos sa ermetizezi un vers daca este inteles numai de cateva persoane?
bun/nostim exemplul cu "Maricica"
RăspundețiȘtergere1.Ar fi jale pentru dv. daca,in materie de justitie, v-ati lasa pe mana "Maricicai"(a femeii de serviciu, sa zicem)
RăspundețiȘtergere2.Faptul ca unii juristi nu-si fac treaba(depinde in ce situatie concreta,depinde cum se apara si acesti juristi, sistemul juridic etc.) nu o consacra pe "Maricica" in materie de facatoare a a dreptatii, a deciziei "vinovat-nevinovat".Ea ar fi in stare sa te bage in puscarie pe viata numai pentru ca ai aruncat cu pietre in catelusul ei!Ei bine,pe scara evolutiei,prototipul "Maricica'' ar ajunge peste 3000 de ani la principiile dreptului aplicate azi.De ce sa asteptam atata timp maturizarea unei toape-judecator?
Erata: am scris un "a" in plus.
RăspundețiȘtergerept.Gherman Adrian.
RăspundețiȘtergerePai, asta iti spune si un critic literar:
1.sa nu incifrezi mesajul prea mult
2.Sa nu metaforizezi excesiv
3.Sa fii atent si la cititor
4.inlantuirea imaginilor si a evenimentelor(in proza)sa se structureze intr-o semnificatie originala.Ion Barbu este,in orice caz, mai putin citit decat Eminescu, dar asta nu inseamna ca nu a fost poet important numai pentru ca fost ermetic.Fiecare poet scrie si isi risca pe cont propriu receptarea(multa,putina)din partea publicului.Sunt grade diferite de receptare,asta este!In stiinta, David Bohm(mecanica cuantica)este mai putin cunoscut decat Schrodinger sau Einstein,dar fiecare a avut contributia lui.
Nu imi place Ion Barbu si nici nu ma caznesc sa-l inteleg.
RăspundețiȘtergereNu imi place nici Marin Sorescu. "Scara la cer" as putea spune ca are valoare.Pe ansamblu imi pare un poet sec. Ca un cantaret ce povesteste in loc sa cante.
"Sarpele casei " ... ce poezie e asta? E ca si cum eu cer de mancare si el imi ofera apa chioara.
1.Valoarea e una, gustul e alta.Valoarea intrinseca ,estetica,e data de structura de adancime si de suprafata a operei de arta.Prin definitie,valoarea e obiectiva,gustul e subiectiv.Dar gustul unui critic poate sa devina obiectiv,datorita acumularii in el a sute de mii de creatii,in zeci de ani,de genuri literare,de biografii literare,de meditatie si teorii literare,adica de experienta.De aceea apelam cu totii -si vom apela vesnic- la critici , deoarece gustul lor in materie de creatie literara este un reper.
RăspundețiȘtergere2. Pentru mine Lucian Blaga a fost marele meu mentor-cand eram copil-intr-ale poeziei si metafizicii romanesti.
Lucian Blaga, de origine sunt din zona Aiud...Turda...Miraslau.
RăspundețiȘtergereIn justitie, m-as lasa mai degraba pe mina Maricicai decit, sa zicem, pe mina savantului in drept Dinescu, care publica in "Jurisprudenta". Si in materie de justitie literara m-as lasa tot pe mina Maricicai, careia nu cred ca i-ar veni ideea sa-l compare pe SOV cu Titu Maiorescu, cum i-a venit lui Dinescu.
RăspundețiȘtergerePe scara evolutiei omul a urcat cam pina acum vreo 20.000 de ani. De atunci incoace omul coboara. Vertiginos, in ultimii 200 de ani. Asa ca nu cred ca peste 3.000 de ani va mai exista ceva care sa poata fi numit "om" si nici ca ar mai avea cine sa numeasca, in general... Traim cu multe iluzii, diametral opuse adevarului. Probabil, pentru ca iubim deziluziile...
de-a lungul vremii au existat cazuri în care câţiva poeţi au fost ridicaţi mai mult decât era cazul(mai mult decât 'puteau duce'), de către cei care şi-i doreau ca deschizători de drumuri.
RăspundețiȘtergereExistă ceva care are legitimitate aproape deplină şi poate transcende verdictului criticilor: subconştientul colectiv.
Pentru Anonimul de la ora 01:11
RăspundețiȘtergere1.Trebuie sa spuneti cazuri concrete, nu putem judeca "la global".
2.inconstientul colectiv(Jung) este de natura psihologica,este legat de memoria de lunga durata.
3.Critica este un act noetic,al inteligentei.Ea vizeaza ordinea, structura unui construct,nu fundamentele lui atavice."Una-i una ,alta-i alta",cum se mai spune.
Sorin
RăspundețiȘtergereLancram langa Sebes. Mi-ai dat o idee. Trebuie sa vizitez zona.
Mama a fot in casa in care a locuit in Cluj. Colectiona machete de corabii... din cate am inteles.
Constantin
"sa-l compare pe SOV cu Titu Maiorescu, cum i-a venit lui Dinescu." :)) tare! N-am stiut!
anonim
"Există ceva care are legitimitate aproape deplină şi poate transcende verdictului criticilor: subconştientul colectiv. "
corect!
3.Critica este un act noetic,al inteligentei.Ea vizeaza ordinea, structura unui construct,nu fundamentele lui atavice."Una-i una ,alta-i alta",cum se mai spune.
RăspundețiȘtergereda' cine l-a promovat pe Dinescu? subconstientul colectiv?
1.Nu cunosc treaba cu Dinescu si Maiorescu,nu am vazut,eu i-am raspuns anonimului.
RăspundețiȘtergere2.L-au promovat criticii-in materie de literatura,cine altcineva!Eu nu vorbesc aici de politica.
dar pe Vadim?
RăspundețiȘtergereDinescu e un poet exceptional. Daca facem abstractie, dupa obiceiul romanesc, de modelele originale, Dinescu e chiar un mare poet. Oricum, mie imi pare ca se indeparteaza mai mult de Rimbaud si Esenin decit o face Ion Barbu, cel din Joc secund, de Mallarme si Valery.
RăspundețiȘtergereMaricica nu e poeta, dar e cititoare. Si spune ce simte. De la Maricica nu te astepti sa-l compare pe Becali cu Eminescu, ci, cel mult, sa-l compare pe Paunescu cu Eminescu. De la Dinescu insa te poti astepta sa spuna sau sa faca orice. Te poti astepta sa-l gasesti, de exemplu, trecut drept coautor al unor articole stiintifice despre membrane biologice sau despre reciclarea zgurei, cum deja s-a intimplat. In schimb, nu te poti astepta ca Dinescu sa recunoasca vreodata un geniu in viata. In schimb, Maricica ar putea s-o faca.
Teresa Brunswick, femeia cea mai de calitate din viata lui Beethoven, spunea ca primul loc in rindul oamenilor se afla geniile si pe al doilea loc se afla cei care le recunosc geniul. Ma gindesc ca Maricica ar fi putut recunoaste geniul lui Mozart, ceea ce ar plasa-o deasupra lui Salieri.
Nu din orice perspectiva Maricica ii e inferioara unuia ca Dinescu.
Dinescu insa e un mare talent si merita, ca scriitor, o pozitie de top, una chiar mai inalta decit are acum in constiinta publica. Sint altii insa care trec drept mari scriitori desi n-au drept "opera" decit niste carti foarte precare. Baietii astia destepti au trecut prin critica literara ca prin brinza... Noroc ca i-a oprit Maricica...
Dinescu este un poet de impact, unul adevarat, un talent real, ..dar nu va acoperi niciodata distanta pana la marii poeti români. Nu indeplineste conditiile, nu are muzica proprie..si destule altele.
RăspundețiȘtergeree incredibil, cineva mi-a sters cpomentariul. De ce se intampla chestiile astea:? Si aici a ajuns cenzura?
RăspundețiȘtergeredaca te gandesti la ceilalti in termeni peiorativi de Maricica, Viorel, Marioara...mai bine te lasi de scris.
RăspundețiȘtergeremai, fratilor, dupa ce ca suntem cativa care sustinem aproximativ aceleasi idei sau, macar, o mana de oameni care vibreaza in aceeasi directie, de ce sa ne mai si jignim? constantine si cretane, nu va mai jigniti unul pe altul, mai pe fata sau mai voalat/ aveti puncte in comun, putem face ceva cei care suntem aici, macar si prin abordare unor idei. Si eu sunt impotyrvia tipului/modului in care se face literatura la noi, eu sprBe exempoku, nu inteleg cum un tip ca SGB POATE FI COMPARAT CU EMINESCU? CUM E POSIBIL ASA CEVA? PLUS CA UN POEM DE-AL LUI A FOST PUS PE ACEEWSI TREAPTA CU LUCEAFARUL? eu, sincer, sunt extrem de dezamagit de ce se intampla in ROMANIA. si cel mai groaznic lucru mi se pare faptul ca ne cetam intre noi ca chiorii, din cauza unei idei ajungem sa ne injuram, nici mai mult nici mai putin, din cauza unei greseli datorata timpului limitat la care suntem expusi, respectivul cu greseala este pus la colt i facut in toate feluirle(agramat, incult, lumpen, idiot), este invitat sa plece de pe site. Va spun ceva interesant: cand am fost plecat in FRanta, acum 4 ani, am asistat la o discutie pe net, un forum literar, si va spun sincer ca am ramas profund marcat de cuvintele si modalitatea cu care se tratau unii pe altii si, impreuna, cum tratau o problema, indiferent de erau sau nu de acord unii cu altii.
RăspundețiȘtergerepostezx mai incolo, vreau sa mai discut cu voi, daca dupa acest comentariu nu voi fi, injurat sau discreditat, cum se intampla deseori pe acest site.
Nu stiam ca mai exista un intelectual de asemenea calibru :))))).
RăspundețiȘtergereSa-l compari cu Eminescu.. o adevara imbecilitate.
"Mă apropii de vârsta la care-ar trebui să fiu însurat,
să am copii şi tot mai puţine poeme ca ăsta…
Îmbătrânesc băga-mi-aş pula!"
Ma regasesc in in versurile acestea. Dar nu inteleg de ce trebuie "sa-mi bag pula". Bine... pot "sa-mi bag pula" cand stau de vorba cu niste indivizi neinstruiti. Indivizi cu un vocabular limitat - de dragul complezentei - sa ma cobor in scorbura lor intelectuala.
Aceste tehnici anuleaza elitismul si ne trimite intr-o behaiala proletcultista.
Nu-i nonconformism. E marlanie si iluzia faptului ca-i elaborata.
Nonconformismul se poate manifesta prin alte atitudini.
hârtia suportă orice tâmpenie, dar voi sunteţi naivi fiindcă băgaţi asemenea indivizi in seamă, reclama este bună, chiar şi cea negativă, omul şi-a atins scopul, vorbiţi de el şi este deprimant.
RăspundețiȘtergereAltceva mă interesează, aş vrea să văd NUMELE celor care au acordat premiul MIHAI EMINESCU acestui individ!
premiile omnia 2010 cu numele Poetului National
RăspundețiȘtergere2011
JURIUL RUSINII:
1. AL. CISTELECAN
2. MIRCEA A. DIACONU
3. VASILE SPIRIDON
4. DANIEL CRISTEA-ENACHE
5. ANDREI TERIAN
presedinte pt. 2011 MIRCEA MARTIN
Nu putem trata cu indiferenta asemenea rasturnare de situatie.
RăspundețiȘtergereAici nu e vorba de Becali - pe care putem sa-l tratam cu indiferenta. Aici este vorba de varful de lance a poeziei - care... este confectionat pleu.
Acum citiva ani mi-a cazut in mina o revista literara, al carei nume nu-l mai stiu. Tin minte insa ca era editata de ACADEMIA DE POEZIE CONTEMPORANA. "Academicienii" intruneau doua conditii: erau "poeti" si erau sefi ai unor reviste literare. Nemaiajungindu-le paginile propriilor reviste, au infiintat aceasta ACADEMIE cu o revista proprie. Desi, tinind cont de calitatea maculaturii pe care am gasit-o acolo, nici macar numele scolii lui Aristotel nu l-ar fi meritat... Dar, sa admitem ca, intr-o tara in care exista academii de fotbal, de tv, de politie si in care se va infiinta si o academie de prostitutie indata ce bordelurile vor fi legalizate, se putea infiinta si ACADEMIA DE POEZIE. Dar cit de inteligent trebuie sa fii, incit sa adaugi si CONTEMPORANA?! Nu cumva sa creada cititorii ca distinsii academicieni-poeti-sefi de reviste ar scrie o poezie care n-ar fi contemporana...
RăspundețiȘtergereViata noastra literara nu prea produce scriitori pentru posteritate sau export, in schimb produce personaje care ar merita sa strabata toate timpurile si toate spatiile... Acesti "academicieni", de exemplu...
Vor strabate timpurile la categoria "asa nu" :)
RăspundețiȘtergereda! dar pana atunci... ne fac de cacao pe plan international iar pe plan intern perpetueaza rahatisme.
Domnule Crețan,
RăspundețiȘtergereDeși nu am citit în întregime discuția dumneavoastră cu domnii Gherman, Vanatorul și poate alții, am remarcat ultima postare și tonul ei inflamat. ”Academia de poezie” este o revistă editată ocazional și în foarte bune condiții la Iași, pe banii proprii, de către Emil Stratan, care nu este nici poet nici șef de revistă ci doar are plăcerea mecenatului. În primele două numere, apărute în 2009, 2010, semnează: Mihai Șora, Alex Ștefănescu, Ion Pop, Al Cistelecan, Angela Marinescu, Ion Mureșan, Ioan es. Pop, LIS, Marius Ianuș, Constantin Acosmei... și mulți alții, deja am obosit să-i enumăr. Titlul acestei reviste e poate pretențios, dar reflectă ce a dorit fondatorul ei să realizeze: un obiect de lux conținând poezie și critică literară de calitate.
Andreea Brumaru
Sah! (la masa lui Horea Garbea)
RăspundețiȘtergereLucian Vasilescu are suflet de poet. Acesta uimeste prin rezistenta la tortura vicisitudinilor/intrebarilor existentiale. Scutul sau este ironia... dar mai mult auto-ironia. Am impresia ca dezvolta prea mult iar poezia isi poate pierde din intensitate atunci cand prinde amploare.
http://www.youtube.com/watch?v=NdpTQ2xKF8g
Am gasit un clip in care Horea Garbea are o alura de :)) impresar al unei vedete de la Hollywood.
Cred ca poezia nu trebuie citita (nu de catre autorul ei - in cazul in care nu are talent sa recite).Mai cred ca... atunci cand omul vine sa-si prezinte nelinistile metafizice trebuie sa ne inchidem telefoanele si sa ne uitam la el. Sa-l ascultam.
"un obiect de lux"? curat pretentios!
RăspundețiȘtergereProvocati ilaritate, ii puneti si pe altii intr-o situatie incomoda.
Si ce a fost odata poezia română, cand apăreau Păunescu sau Vieru vuiau salile, vuiau stadioanele, poezia era a tuturor.
Ce a ajuns? La mansarda, pe mana unor perdanti!
Eu nu inteleg de ce nu mutati "Academia de poezie" in virtual?
RăspundețiȘtergereSa ne aliniem si noi vremurilor in care traim. Putem scurta distantele. Si... domnul Stratan nu mai trebuie sa se caute in buzunar.
anonimului foarte anonim care deplange mansarda poeziei
RăspundețiȘtergeredaca vrei poezie a la paunescu, te muta pe stadion. probabil acolo ti-e locul. iar revista lui stratan n-ai citit-o pt ca n-ai inteles nimic de acolo. nu e la nivelul stadionului
"te muta pe stadion" !! ..chitai ea cu voce pitigaiata din casuta de turta dulce, din poezeala milog-perversa a lui carta, din porcariile 'curajoase' pline de X-uri...
RăspundețiȘtergereIar noi ar trebui Sa ne luam apele toate sa ne mutam in alta tara!
Asteapta! Numa nu!
ba oltul poate ramane!
RăspundețiȘtergereEu as dori sa ma abonez la revista, cum procedez, fiindca spuneti ca apare cand si cand apare..dispare.
RăspundețiȘtergereAcum cand mai apare? Doar nu ne aflam in fata unui experiment Philadelphia, stimata creatoare!
D-nei/D-rei Andreea Brumaru:
RăspundețiȘtergere1. Nu "Academia de poezie", cum ziceti dvs ci "ACADEMIA de poezie CONTEMPORANA" edita revista. Numele revistei era sigur altul, nu mi-l mai amintesc. Si cred ca era inainte de 2009. I-am lasat-o lui Eugen Simion, ca sa se bucure de inca o academie aparuta pe-aici...
2. Conditiile pentru a fi "academician" erau: "poet" si sef de revista literara. Mi le aduc aminte perfect, le-as fi uitat daca nu erau atit de stupid-pretioase.
3. E cu atit mai rau daca scriitori cu pretentii semneaza in Racnetul Carpatilor...
4. In literatura, luxul sta in continut. Bacovia tiparea pe hirtie de impachetat, parca... Iar Knut Hamsun si-a scris prima carte pe pachete de tigari, daca nu ma insel... As putea continua si eu lista mea, daca vreti.
5. Fie confundati "a edita" cu "a sponsoriza", fie nu vorbim despre aceeasi revista.
D-le Crețan,
RăspundețiȘtergereNu vorbim atunci de aceeași revistă.
Răcnete se aud din plin aici pe blog, nu la Iași.
Cuvântul ”lux” deranjează, cred că dacă era o revistă cu un mic diamant pe coperta neagră stârnea o revoluție socio-culturală.
Emil Stratan editează pe banii lui această revistă care are un tiraj redus. Nu cunosc amănunte despre difuzare.
Andreea Brumaru
Andreei Brumaru:
RăspundețiȘtergereDaca va deranjeaza "racnetele", va ofer, in compensatie, niste soapte aici: www.constantincretan.blogspot.com
Academia de poezie eterna :)
M-am simtit rusinat de faptul ca noi nu l-am vazut.
RăspundețiȘtergerehttp://www.youtube.com/watch?v=e1r9juJfkcc&feature=related
Ei, da, Eugen Simion. Tare aş fi curios să ştiu ce părere are despre ce scrii, Constantine. Fiindcă eu ţi-am găsit vreo opt poezii care stau în picioare, afară de primele două.
RăspundețiȘtergereInseamna ca le-ati citit pe primele zece... Sint curios ce ziceti de un poem mai lung, ca DICTIONAR, de exemplu... Desi nu stiu daca fluturii ori vulturii pot fi judecati dupa cum stau in picioare...
RăspundețiȘtergereA venit insa timpul sa ma retrag din subsolul acestui blog...
Cu scuzele de rigoare( ma mai imbat si eu si scriu ceea ce, a doua zi, trebuie sa modific,fiindca ma enerveaza, nu-mi place "scrierea" sub Bachus, dar asta-i altceva-o conditie amarata a celui ce scrie)), de ce nu discutam teoretic, principial, referitor la teoria si critica literare?Intreb cu sfiala.Am pomenit candva de Roland Barthes.Niciun feed- back.De exemplu, de ce este musai sa fim viscerali si empirici, cand am putea foarte bine sa comentam la rece,perceptia unor critici fata de o anumita creatie nu numai literara?Inca o data-a mia oara- criticul nu impune, ci propune!Dar noi mergem la el!DE CE DISCUTAM CHESTIUNI IN AFARA LUCRATURII PE TEXT, PE SINTAGMA(cer scuze pentru majuscule-ma uit mai mult in ce bat pe testatura, decat in ce iese,va multumesc) deci important este ce anume a scris "Popescu",nu barfa din jurul textului popescului.
RăspundețiȘtergereFaptul ca avem tendinta la rautati nemotivate referitoare la un scriitor bun sau mai putin bun din punctul nostru de vedere relativ-umoral de vedere, totalitar,intransigent, nu mi se pare corect.Daca, practic vorbind, ai fi tu insuti in juriu si ai avea 20 de texte lipsite de inventivitate,adica de originalitate,vadit puerile, nu ai prefera niste licente zise "vulgare", decat o dulcegarie enervant-gretoasa?!Sa dau exemple?Un poet mediocru ar trebui sa simta ca poezia lui(sau ce scrie, eseu, proza) este mediocra.Va incerca sa se apere-ca nu e ''apreciat"-cunosc niste cazuri,pe propria piele.In incheiere , putem rezolva ''tigania " unei polemici in jurul revistelor cutare, numai daca avem in vedere teoria scrisului in sine(semiotica, naratologie).Fiindca restul urmeaza.Daca "Popescu" scrie bine-deci simte bine, cu totul altfel, inovativ- balacaria nu mai are nicio importanta.Ce regret eu este ca nu se discuta pe principii estetico-sociologice.
Dati-mi voie sa repet: daca nu simti ca te eliberezi, nu simti ca iti place, tie insuti, ce ai scris, inseamna ca nu ai scsris bine.Totusi, noroc cu "Maricica" stimabilului domn, Constantin Cretan, caruia ii dau o bere "Bergerbier" si o tigara "Viceroy"!
p.s. Criticul literar nu este un moralist, nici un preot, el are treaba cu textul literar IN SINE!
RăspundețiȘtergereErata,firar sa fie:"niciun"
RăspundețiȘtergereErata:Doamne freste:"fir-ar "!
RăspundețiȘtergereErata:Sorin Vanatoru.Doamne fereste si Maica Domnului!
RăspundețiȘtergereDa , ma, nebunule, decat cu tine, mai bine lipsa!
RăspundețiȘtergere"Criticul literar nu este un moralist, nici un preot, el are treaba cu textul literar IN SINE! "
RăspundețiȘtergereaha. textul literar ii ca o ecuatie. rece ca un rahat. exact ca un ceas. hai sa fim seriosi!
poezia este mult mai mult decat 1=1=2
daca criticul se ocupa de textul in sine, inseamna ca ii un profesor de gramatica. Dinasta poa sa hie si Maricica.
RăspundețiȘtergerepai... tocmai lipsa moralistilor face loc handicapatilor care isi baga pula in ea poezie!
A trecut deja un secol? Mie îmi pare că abia o luntre pe râu. A fost şi Charon să mă ispitească, dar voinţa de a fi a rămas copleşitoare.
RăspundețiȘtergereAm publicat Cartea de sidef, la Editura Brumar, în 2006. Evident, neavând un critic literar care să creadă (eventual) în dexteritatea mea de a mânui cuvintele, sunt o ilustră anonimă. Anonimat care nu mă umbreşte şi care nu mă-nspăimântă, încă îmi place. În 2007 a dat păcatul peste mune şi am descoperit blogul. Un jurnal online, iată o oportunitate uriaşă pentru "histrionul şi hedonistul" din mine (cum îmi spunea cu dojană afectuoasă regretatul Mihail Iordache - fie-i Cerurile prielnice). Am început un roman - Povestea Filomelei Pizdrintz - la început ca o glumă bloggeristică, apoi, din ce în ce mai conştientă că personajele se cer vieţuite şi clamează o anume autonomie ce m-a şi speriat.
Câteodată e mai interesant la marginea literaturii; când te poţi plimba în voie şi poţi gândi, analiza, cataloga. Când te ţintuiesc reflectoarele începi să devii o fântână despre care toată preajma crede că apre apă magică şi asta nu poate decât să te secătuiască repede. Sper că voi reuşi într-o zi să ajung la inimile cititorilor (am şi ajuns la câteva), deocamdată caut să ajung suficient de aproape de inima mea astfel încât s-o înţeleg cât de bine. Până când voi scrie acele cuvinte "care vor lega inimile de cer pentru totdeauna" (m-am autocitat)aleg acele cuvinte care leagă oamenii unii de alţii. Vă las în pace şi vă mulţumesc că mi-aţi răspuns ca-ntr-o bucurie.