miercuri, 20 februarie 2013

Ce va fi și ce nu va fi colecția „Noul val”

De aproximativ treizeci de ani mă ocup de „poșta redacției”, la diferite publicații. Rubrica, aparent banală, are o mare însemnătate în evoluția unei literaturi (la „poșta redacției” a revistei „Familia” din Oradea i-a trimis versuri lui Iosif Vulcan, în 1866, un tânăr din Nordul Moldovei, Mihail Eminovici). În prezent am și un blog cu acest titlu. Am primit, de-a lungul timpului, mii de texte literare de la autori necunoscuți (dintre care unii au devenit ulterior cunoscuți: Mihail Gălățanu, Ovidiu Hurduzeu, Vasile Dâncu, Adrian Cioroianu, Eugen Șerbănescu, Tudor Călin Zarojanu, Anca Mizumschi, Adrian Oțoiu, Lucian Dan Teodorovici, Mircea Bârsilă, Radu Aldulescu ș.a.) Am oroare de fanfaronadă, ştiu bine că niciun scriitor nu poate fi inventat de un critic literar. Cu mine sau fără mine autorii menționați mai sus ar fi ajuns oricum ceea ce sunt. Dar e important pentru un autor neexperimentat să afle mai devreme cum se reflectă în conştiinţa unui critic, în ce direcţie ar avea cele mai multe şanse să se manifeste, dacă progresează sau nu odată cu trecerea timpului, cum se situează în literatura română actuală etc. Ca să nu mai vorbesc de faptul că, în multe cazuri, am ieșit din spațiul rubricii de „poșta redacției” și am devenit un avocat al cauzei tinerilor scriitori remarcaţi de mine, recomandându-i la edituri, scriindu-le prefeţe, participând la lansările cărţilor lor, prezentându-i în presa literară sau, în unele cazuri, dedicându-le capitole în lucrarea mea, Istoria literaturii române contemporane. Am compus chiar, la un moment dată, o hartă a resurselor de talent literar ale României și am publicat-o în „România liberă” pentru a atrage atenția guvernanților asupra unei unei bogății prost administrate, dar n-am primit niciun răspuns. Dragi autori (încă) necunoscuți care îmi trimiteți texte. De ani de zile mă simt vinovat față de voi fiindcă vă... descopăr, știu că existați, dar rareori reușesc să vă public romanele, proza scurtă, eseurile critice, piesele de teatru sau poemele sub formă de cărți. Împrejurările n-au fost deloc favorabile. Intenționam, după cum știți, să înființez și să coordonez la Editura Correct Books o colecție, „Noul val”, în care să includ scrierile voastre. Dar proiectul a căzut, fiindcă presupunea o investiție financiară prea mare. Apoi Editura Dacia din Cluj, prin proprietarul ei, Ion Vădan, a hotărât, cu entuziasm, să preia colecția. Ion Vădan însă a murit. Acum norocul se întoarce și o editură puternică, de mare prestigiu, All, ca și o fundație a sa, „Casa de cultură” (aceea care acordă, anual, un premiu de 10.000 de euro pentru cel mai bun roman apărut în anul precedent – eu făcând parte din juriu alături de Dan C. Mihăilescu și Daniel Cristea-Enache), îmi propun să să lansez, în sfârșit, colecția „Noul val”. Am să-i public în această colecție pe toți acei autori valoroși, tineri sau bătrâni, recunoscuți sau nerecunoscuți, care nu reușesc să-și vadă cărțile tipărite, fiindcă nu fac parte din rețeaua de relații care reglementează în momentul de față, din nefericire, viața literară din România. Putem aduce un suflu nou în literatura română, putem ieși din starea de apatie, putem inventa și altceva decât texte mizerabil-licențioase sau steril-sofisticate de genul celor apreciate de false instanțe critice, integrate în ceea ce am numit altădată „un sindicat al succesului”. Nu vreau să impun o anumită direcție, vreau să public literatură bună, care să fie citită cu interes și să poată fi și exportată. Vreau să recucerim publicul, să relansăm interesul pentru lectură, să stârnim pasiuni cu cărțile noastre (ale voastre, de fapt, dar și ale mele, din punct de vedere afectiv). Colecția „Noul val” nu va fi, în niciun caz, un azil pentru cărțile fără valoare respinse de alte edituri, dar va cuprinde cărțile valoroase ignorate de alte edituri. Nu este deajuns să scrieți bine, trebuie să scrieți foarte bine că să fiți incluși în această colecție. Sunt hotârât să nu accept nici o carte plicticoasă, chiar dacă pentru ea ar interveni simultan Vladimir Putin și Barack Obama. P.S. Peste aproximativ o săptămână am să răspund separat fiecăruia dintre cei care mi-au trimis texte în ultima vreme. Răspunsurile am să le postez atât pe blogul http://alexstefanescupostaredactiei.blogspot.ro/ , cât și pe pagina mea de facebook http://www.facebook.com/alex.stefanescu.104 Adresa de email pe care puteți să-mi trimiteți producțiile literare rămâne ale2108145@yahoo.com

4 comentarii:

  1. Vă felicit și pentru inițiativă dar mai ales că ați reușit să o, scuzați expresia, implementați la o editură al cărei patron este un dușman de moarte al scriitorilor români contemporani, persoana (nu-l numesc om) care refuză de ani și ani să plătească timbrul literar stabilit de legile țării pe motiv că editura lui poate exista și fără scriitori români.

    Acest personaj, în fața Salonului de carte de la Paris cu deviza „Lettres roumaines a l'honneur" și la care vor participa 62 de autori contemporani de literatură română, mulți deja traduși în Franța, a cerut în scris „să învățăm că la un tîrg de carte importanți sînt numai editorii”.

    Faptul de a convinge un astfel de personaj, care se crede mai presus de lege și, evident, de scriitori, măcar să promită o asemenea colecție (pentru că e îndoielnic că se va și ține de cuvînt) e uluitor și aproape egal meritoriu cu a scrie o „Istorie a literaturii române contemporane”. Îl mai convinseseră cîndva regretatul Augustin Frățilă care era angajatul lui și Dan-Silviu Boerescu, prin anii '95, pentru scurtă vreme.

    Mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  2. Domnule Alex Stefanescu, programul este exceptional. Stiu cata munca presupune si cred ca alt critic român nu s-ar incumeta sa-l puna in practica. Mai ales ca el o sa aduca si advresitati si uneori chiar ingratitudine. Va doresc din toata inima succes!

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt Gratziella - Sinia Davidica
    si revin cum am promis cu lista de autori care au primit recenzii favorabile de la dv., de la infiintarea acestui blog si pana in prezent. Imi cer scuze daca am omis vreun nume.

    Sper sa va ajute.

    Numai bine!

    2010
    29 august: NASTIA MUREŞAN
    11 septembrie : KARL J. (sau EL DESDICHADO)
    5 octombrie : Sorina Ivaşcu /// VICTORIA FATU NALATIU
    16 octombrie: ANDREI BADEA /// LAURA SGÂRCITU
    31 octombrie: DANIEL D. MARIN /// ANDREI EPUR
    9 noiembrie: LĂCRĂMIOARA ANDREI /// ADRIAN CHRISTESCU
    14 noiembrie: ANTON MARIN
    24 noiembrie: ŞTEFAN CIOBANU /// VIOLETA BĂLAN
    14 decembrie : CRISTINEL IORDACHE /// SORIN VÂNĂTORU („TINICHIGIU”) /// DAN CRISTIAN IORDACHE
    22 decembrie : DANIEL ŞERBAN /// DANA FODOR

    2011
    2 ianuarie: JASMINE /// EUGEN ADRIAN TRUŢĂ
    4 ianuarie : DOINA POSTOLACHI
    12 ianuarie: OLIVIU CRÂZNIC /// MARINA POPESCU
    1 februarie: RADU PĂRPĂUŢĂ /// IULIAN BĂNILĂ
    19 februarie: RELI VOICU /// LIGIA PÂRVULESCU /// CĂTĂLINA BARBU /// CĂTĂLIN GOMBOS /// GHEORGHE RECHEŞAN
    16 martie: PAVEL NEDELCU(17 ani) /// ALICE APETREI /// ANDREI NEDELCU /// BOGDAN PUŞCAŞ /// LIA VERNESCU
    6 aprilie : ADINA CREŢU
    22 mai : FLORENTIN CRISTIAN
    5 iulie : MARIUS ALDEA /// GRATZIELLA-SINIA DAVIDICĂ /// CARMEN NEACŞU (USTA).
    15 august: ANA PAPAHAGI
    11 decembrie: ALEXANDRU IOAN DESPINA
    18 decembrie: ANGELA MARCU /// LIVIA CIUPAV
    27 decembrie: SORIN LUCACI /// CLAUDIU-ALEXANDRU MAXIM

    2012
    1 ianuarie: MIHAI VICTUS /// GABRIEL MAGER /// ANCUŢA LEONARD /// SELMA CALIL
    8 ianuarie: MARIANA DOBRICĂ /// PETRE PETRE /// LIANA MARINESCU(9ani!)
    16 ianuarie: THEO GUŞAT /// IOAN ALBU
    26 ianuarie: CARMEN GHEORGHE(9) /// CĂTĂLIN CONSTANTIN
    31 ianuarie : ION VALENTIN CEAUŞESCU
    16 februarie: GAVRIL-IOSIF SINAI
    26 februarie: ANDREI BADEA /// MARC D. JURA /// RALUCA LEONTINA NEAGU /// IOAN BARB
    2 decembrie: ŞTEFAN ALEXANDRU CIOBANU: CRISTINA STANCU /// OANA BUCUR
    9 decembrie: MARILENA GUDULEASA.
    16 decembrie: CRISTIAN MELEŞTEU
    26 decembrie: ALEXANDRA MIŞCOV /// VALENTIN MIREA
    30 decembrie: IOAN CLAUDIU TODORAN /// MIHAELA GRAMA


    2013
    6 ianuarie: MIHAELA BULAI
    29 ianuarie: GHEORGHE URZICĂ /// GABRIEL PENEȘ
    12 februarie: NICU DRĂGHICI

    RăspundețiȘtergere
  4. sorin vanatoru-tinichigiul21/2/13 11:30 p.m.

    Buna seara!

    Sunt Tinichigiul-Sorin Vanatoru.

    Mama a facut un accident vascular cerebral, pe data de 18 februarie 2013, orele 5 dupa masa, Bine ca am fost acasa.E internata la urgente Ploiesti, sectia neurologie.
    …Face mancare de mazare, trece prin hol, face un pas spre sufragerie…ii vad gura strambata, ce faci frate-ii zic-n-a prea inteles, ridica-ti aia de pe tine…, pe moment am dat-o in apoplexia filozofiei, de la tigara mea, scrumul se dusese deja intr-un fel de creier, parca al meu, ti s-a strambat gura, i-am zis ca e de la curent, ca lasa geamul deschis la bucatarie, dupa ce face baie, nu, a fost atac cerebral ischemic.Ce faci,mamicuta, ce faci frate-eram pe internet-, ridica-ti pijamaua… puiu!-nu prea intelegea, a venit salvarea, la Urgente Ploiesti e jale, niste d-astia pe targa, oase rupte, infarcturi, am vorbit cu unul pe care l-a adus pe targa Smurdul, vorbea cu asistenta, peste doua ore era cu mainile pe piept, niste ochi vineti aidoma culturii universale, mi-am amintit fulgerator de Malraux, degeaba mi-am amintit.Eram singur cu mortul in aceeasi celula, mainile lui pe piept erau metabolismul meu dintre asistenta in halat alb si muschii bodigardului de la usa.

    Platesc in euro pentru acel text literar care sa o faca bine pe mama mea, mamicuta mea, pe puiul meu, puiutul meu cel drag!
    .
    Sa nu fim suparati.Desfac pentru dv. sticle cu bere.Eu beau sticle de bere.

    De mii de ani vreau ca literatura sa invinga perfuzia cu clorura de sodiu( dar, parca aud, mai nenorocitule, mai lasa –ti , naibii, perfuzia cu vodca!)

    Ei, as, ce esti copil?...as zice.)

    Astept.Am banii in buzunar.

    Amin.

    Va multumesc, si va iubesc.



    Tinichigiul s.v.

    RăspundețiȘtergere