marți, 15 octombrie 2013
Nu știu ce sfat să vă dau...
CRISTINA POP. Talent, inteligență artistică, dramatism al ideilor. Așa s-ar putea caracteriza succint textele dv.
Poemele, chiar și cele tradițional-declamative, emoționează:
„Nu-mi slăviţi zeităţi ce nu râd, nici nu plâng,/ doar lăsaţi-mi icoana ce se unduie blând/ în uimirea rotundă a sânului stâng/ ce-şi aude abisul înăuntru dansând”
Însemnările de călătorie au și ele farmec, datorită unei discrete infuzii de umor:
„Debutul pe plan internaţional? Zagreb. De data asta la ore mai mult timpurii decât târzii. Plec din clubul studenţesc împreună cu un italian, cu care am de discutat probleme importante. Preocupaţi de soarta omenirii, uităm să ţinem calea indicată de liniile de tramvai şi ne trezim într-un cartier adormit, pustiu şi necunoscut. Alfonso vrea să-l întrebăm pe un nenea poliţist încotro e campusul nostru, iar eu constat, pentru prima oară în viaţă, că engleza nu mi-e utilă şi încep să regret că nu am învăţat sârbeşte. Până la urmă îl conving să ne întoarcem pe unde-am venit, regăsim liniile de tramvai şi uite-aşa revenim liniştiţi la discuţiile noastre.”
Aștept noi vești despre dv.
OVIDIU PETCU. De mult n-am mai citit un roman în versuri și anume de pe vremea lui... Pușkin, care m-a cucerit în tinerețe cu „Evgheni Oneghin”. Ampla dv. suită de poeme, intitulată „Ecuația Faust”, este un roman în versuri impecabil scris, care nu plictisește, dar obosește. A trecut vremea – dacă ne gândim la psihologia receptării de azi – când cineva avea răbdare, într-o lungă iarnă cu trăsuri înzăpezite, să stea într-un fotoliu în fața focului și să urmărească peripețiile unor personaje sau să descifreze o simbolistică literar-ocultă complicată. Totuși nu se poate ignora faptul că scrieți bine, ca un profesionist. Multe pasaje se remarcă prin dinamism și expresiviate. Un exemplu:
„Abisul – şi din nou Mişcarea se revărsă în zori pornind/ pe-al ei făgaş firesc. Din zarea panglicii de-asfalt venind/ motocicleta-n goană-ntinsă mânând, ca alungat de turbă,/ un bărbat uscăţiv şi straniu accelera, la timp s-ajungă.// Roţile iuţi schelălăiră în curbă, către sat virând:/ nori negri, grei, vesteau furtună/ cum nu fusese pe Pământ./ Sub manta-i lungă, învăţatul/ avea-atârnată flinta veche// cu ţeava încă fumegând.”
Nu știu ce sfat să vă dau. Poate să vă gândiți mai mult la efectul pe care îl au textele dv. asupra cititorului de azi.
ARION MOVILĂ. Sunteți, într-adevăr, influențat (până la imposibilitatea constituirii unei identități literare) de Nichita Stănescu. Nu preluați nimic din versurile lui, dar scrieți ca el.
„ea/ mă privea foarte repede/ nu puteam să scap, deși alergam
o alergare înfricoșată și/ pedestră.// mă ajungea din urmă privirea ei, mă învăluia/ misterioasă, glorioasă și/ ecvestră.”
Dacă tratăm scrisul dv. ca pe un experiment – de genul celui pe care l-a făcut Vasile Voiculescu, compunând noi sonete „de” Shakespeare – pastișa capătă un sens. Dar nu cred că e bine să folosiți această formulă la nesfârșit.
PENTRU TOȚI CORESPONDENȚII. Adresa mea de e-mail este alex2108145@yahoo.com . Celor care îmi trimit textele supuse evaluării la această adresă, le răspund pe blogul: http://alexstefanescupostaredactiei.blogspot.ro/
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Mulţumesc frumos pentru răspuns! Mi-aţi înseninat... seara târzie :)
RăspundețiȘtergeremda, trecura trei ani de cand dl. Stefanescu ne ameninta cu publicarea Noului Val. Remarcatifaptul ca nu a raspuns niciodata la intrebarea "cand se va intampla?" cacialma ieftina, din pacate!
RăspundețiȘtergereD-le Stefanescu, proiectul d-voastra privind colectia "Noul val", in colaborare cu editura ALL, mai este fezabil?
RăspundețiȘtergereNeputinţa
RăspundețiȘtergereGrâul era copil pe atunci,
ţinându-se de poalele vântului,
şi timpul curgea încrezător,
ca şi când neputinţa era fără ţel.
Ca şi când împuţinarea nu se făcea
din aproape în aproape,
cu vorbe din ce în ce mai aspre
şi cu linguri din ce mai mari.
Cămaşa îmi este coaptă pe umeri
şi mersul meu cadenţează
neputinţa frunzelor uscate
şi apa dusă,
uitată de izvor.
Tina Constantin
Un gust anume
RăspundețiȘtergereSe trezesc culorile
şi devin o simfonie.
Mirosul dimineţii este plin de cute
şi vântul croieşte idealuri
în jurul meu.
Lumina fragedă căută,
cu trompe de albine, un gust anume,
doar pentru mine.
Tina Constantin
Ceva interesant
RăspundețiȘtergereViaţa mea este subunitară,
deşi gândurile mele sunt roşii, galbene şi albastre.
Deşi timpul meu are gustul adevărului
şi mirosul luminii.
Uneori mă înconjoară o linişte
fără prejudecăţi
şi eu cred că îmi va spune
ceva interesant.
Uneori viitorul se apropie atât de mult,
încât îl ating întrebările mele.
Tina Constantin
Mai există un timp
RăspundețiȘtergereÎncercarea de a exista veşnic
a fost ştearsă
de idei, de priviri, de uitare,
aşa că pădurea n-a mai răsărit
şi scrisorile erau coli albe.
Dar urmele tablourilor inexistente
şi adânciturile scrisului aprioric
demonstrau că mai există un timp,
care nu se referă la nimeni.
Intr-o jumătate de clipă încăpuse adevărul,
iar cealaltă jumătate era goală.
Tina Constantin
Nu ati raspuns oamenilor de sapte luni de zile.Au asteptat oamenii sase luni de zile sa le raspundeti.V-ati batut joc, domnule "taranist".Rusine.
RăspundețiȘtergereDe când ai plecat
RăspundețiȘtergereOrice loc pare alt loc,
dacă nu-ţi ţii promisiunile.
De când ai plecat,
amintirile noastre par inventate
şi nopţile au cearcăne adânci.
Iar casa noastră pare altă casă
şi eu par altcineva.
De când ai plecat,
viitorul nu mai trece pe aici.
Tina Constantin
Gândurile trecătoare
RăspundețiȘtergereO apropiere s-a lipit de o depărtare
şi abilitatea privirilor de a le distinge
le uimeşte.
Astfel de situaţie nu a mai fost
şi eu îmi înfrânez sentimentele
şi îmi reevaluez convingerile.
De aceea viitorul a căzut pe gânduri
şi clipele mele reper sunt dezorientate.
De aceea compromisul îşi pune coatele
pe pervaz şi evaluează,
pe îndelete, gândurile trecătoare.
O certitudine s-a lipit de un dubiu
şi distanţa care a fost între ele se ascunde
într-o gaură,
ca un şarpe.
Tina Constantin
Gândurile trecătoare
RăspundețiȘtergereO apropiere s-a lipit de o depărtare
şi abilitatea privirilor de a le distinge
le uimeşte.
Astfel de situaţie nu a mai fost
şi eu îmi înfrânez sentimentele
şi îmi reevaluez convingerile.
De aceea viitorul a căzut pe gânduri
şi clipele mele de reper sunt dezorientate.
De aceea compromisul îşi pune coatele
pe pervaz şi evaluează,
pe îndelete, gândurile trecătoare.
O certitudine s-a lipit de un dubiu
şi distanţa care a fost între ele se ascunde
într-o gaură,
ca un şarpe.
Tina Constantin
Tăcerea ta
RăspundețiȘtergereŞoaptele trec
de la un gard la altul,
deşi au demult pingelele făcute praf.
Uneori câte un cuvânt se enervează
că nu este auzit şi începe să ţipe.
Aceasta este consecinţa eludării unui ceva
inexplicabil.
Eu cred că ai izbucnit în râs
pe dinăuntru,
după cum se modelează tăcerea ta.
Dacă aş fi într-un mojar,
n-aş simţi pisălogul cum mă sfărâmă.
Eu cred că o distanţă se măreşte,
dacă nu o măsori în fiecare zi.
Tina Constantin
Distanţa cea mai mare
RăspundețiȘtergereDistanţa cea mai mare
este atunci când trebuie să simt ceva
şi nu simt.
În această situaţie strigătele se întâlnesc
şi încep să şuşotească.
Dar şi şoaptele se întâlnesc
şi ţipă una la alta.
De aceea adevărurile
devin nefireşti.
În această situaţie viitorul curge în trecut,
fără să mai treacă pe aici nicio clipă.
Tina Constantin
Dintr-un vis în alt vis
RăspundețiȘtergereSchimb ce am
cu ce nu am,
ca să ajung departe.
Mâine o să înţeleg mai bine
ceea ce înţeleg acum,
aşa cum se desface o culoare în nuanţe.
Cuvintele au existat înaintea alfabetului
şi gândurile au existat înaintea oamenilor,
înfofolite cu câte o ceaţă.
Apoi s-au limpezit
şi a fost nevoie mai întâi de mine.
Am tot ce-mi trebuie
şi trec dintr-un vis în alt vis,
fără să plec nicăieri,
aşa cum vâsleşte un copac,
atunci când are frunze.
Tina Constantin
Îţi vine să strigi
RăspundețiȘtergereDecepţia este o moarte.
Toată viaţa împrejmuieşti
ceea ce vrei să-ţi rămână.
Un zgomot de fereastră
trântită de vânt, un ţipăt
care albeşte noaptea, roşul semaforului
în rana deschisă, ochii străini sorbind
irealul din tine, amintirile agonisite
îţi locuiesc ezitările
şi absurdul.
În aceste eroziuni trăieşte lumina,
care este singurul fildeş lichid.
Din cauza acestor eufemisme
îţi vine să strigi
că poţi pleca de aici,
fără gânduri
şi fără sentimente.
Tina Constantin
nea Alexe, nu mai dai, bre, niciun semn de viata, te-ai suparat ca VIP-ul pe s(t)at? ca doar tre sa mai sorbim din nectarul intelepciunii matale, sa ne hranim naturist, nuh?
RăspundețiȘtergereniciun comentariu pana acum desi ati postat in octombrie?! oare de ce? pentru ca nu mai crede nimeni in vrajeala cu Noul Val? deja trecura mai bine de 3 ani, probabil ca deja cativa aspiranti au si decedat, dle Stefanescu...
RăspundețiȘtergereInutil
RăspundețiȘtergereMă înrăiesc imaginile sosite
prin luneta puştii,
deşi intenţiile mele au demult lipsă
degetul arătător.
Ideile sunt oasele unei bucurii,
care a murit într-o indiferenţă
mondială, ale cărui zâmbete autentice
au devenit furtuni.
Fiecare bunăvoinţă disimulează ceva
şi ceea ce doresc să ştiu
nu se învaţă în viaţă.
S-a înăsprit aparenţa
şi fiecare afirmaţie este un ascunziş.
Adineauri fântâna mi-a furat găleata,
înăsprindu-mi setea.
Mă aplec şi-i privesc amintirile,
care licăresc
inutil.
Tina Constantin
Acum îmi dau seama
RăspundețiȘtergereO idee s-a împotrivit unui sentiment
şi inerţia s-a trezit,
clătinând cerul.
Nicio eventualitate n-a profitat
de bunăstarea răului.
Dar eu am remarcat
cât de înceată este lumina
şi cât de vag este întunericul.
Înţelegând că întregul nu este complet
şi observând că locul în care se varsă viitorul
clocoteşte, am dat parâmele la mal.
Acum îmi dau seama
cât de bine mă simţeam în furtună
şi cât de prietenoase erau valurile,
care m-au înecat.
Tina Constantin
Tu şi tu
RăspundețiȘtergerePot să treacă şi zece ani,
şi douăzeci, chiar mai mult, ca să obţii
ceea ce crezi că ai.
Te-ai oprit la jumătatea concluziei,
ai dat din mână, pentru că nu poţi renunţa la ceva.
Mi-am închipuit că vezi culori
şi sunete obişnuite,
pe care le crezi speciale.
Mi-am închipuit că te strâmbi în faţa oglinzii,
pentru că te împotriveşti cronologiei.
De aceea credeam că te imit
când săream câte două trepte,
câte două pagini, câte două zile.
Intri într-o idee,
pentru că în ea deraiază un tren,
se scufundă un vapor, se prăbuşeşte un avion
şi se folosesc punctele de suspensie,
nu pentru că sunt şi eu acolo.
Chiar se întâmplă ca doi pereţi să se întâlnească,
ca un râu să se unească cu alt râu,
ca două numere consecutive să rămână consecutive.
La început tu ai fost doar ea,
eu am fost doar el
şi acum suntem
doar tu şi tu
Tina Constantin
Tu şi tu
RăspundețiȘtergerePot să treacă şi zece ani,
şi douăzeci, chiar mai mulţi, ca să obţii
ceea ce crezi că ai.
Te-ai oprit la jumătatea concluziei,
ai dat din mână, pentru că nu poţi renunţa la ceva.
Mi-am închipuit că vezi culori
şi sunete obişnuite,
pe care le crezi speciale.
Mi-am închipuit că te strâmbi în faţa oglinzii,
pentru că te împotriveşti cronologiei.
De aceea credeam că te imit
când săream câte două trepte,
câte două pagini, câte două zile.
Intri într-o idee,
pentru că în ea deraiază un tren,
se scufundă un vapor, se prăbuşeşte un avion
şi se folosesc punctele de suspensie,
nu pentru că sunt şi eu acolo.
Chiar se întâmplă ca doi pereţi să se întâlnească,
ca un râu să se unească cu alt râu,
ca două numere consecutive să rămână consecutive.
La început tu ai fost doar ea,
eu am fost doar el
şi acum suntem
doar tu şi tu
Tina Constantin
Tu şi tu
RăspundețiȘtergerePot să treacă şi zece ani,
şi douăzeci, chiar mai mulţi, ca să obţii
ceea ce crezi că ai.
Te-ai oprit la jumătatea concluziei,
ai dat din mână, pentru că nu poţi renunţa la ceva.
Mi-am închipuit că vezi culori
şi sunete speciale,
pe care le crezi obişnuite.
Mi-am închipuit că te strâmbi în faţa oglinzii,
pentru că te împotriveşti cronologiei.
De aceea credeam că te imit
când săream câte două trepte,
câte două pagini, câte două zile.
Intri într-o idee,
pentru că în ea deraiază un tren,
se scufundă un vapor, se prăbuşeşte un avion
şi se folosesc punctele de suspensie,
nu pentru că sunt şi eu acolo.
Chiar se întâmplă ca doi pereţi să se întâlnească,
ca un râu să se unească cu alt râu,
ca două numere consecutive să rămână consecutive.
La început tu ai fost doar ea,
eu am fost doar el
şi acum nu putem să fim măcar
tu şi tu
Tina Constantin
Bănuiesc că interveniţi atât de rar pe acest blog pentru că nu mai funcţionează înţelegerea cu Editura All. Dar acest blog este în primul rând un cenaclu literar, pe care-l accesează, în afară de profani şi câţiva acceptabili, şi prietenii şi duşmanii dv., curioşi să vadă cum mai gândiţi. Desigur, nu este preocuparea dv. principală, dar amintiţi-vă că aţi promis, pe 11 decembrie 2011, că o să vă străduiţi ca în fiecare duminică seara să postaţi noi răspunsuri. Mai amintiţi-vă că în postura celor care vă aşteaptă evaluările aţi fost şi dv. (Geo Dumitrescu, nu? El răspundea prompt, atât la „România literară”, cât şi la „Luceafărul”) Este atât de uşor să fiţi bun… În sfârşit, amintiţi-vă că suntem muritori. Nu mai dezvolt această temă îngrozitoare… În ciuda a tot ce vă este potrivnic, eu vă consider un reviriment al literaturii române.
RăspundețiȘtergereÎmi cer scuze pentru că v-am trimis de trei ori poezia „Tu şi tu”. Prima variantă trebuie ştearsă, din cauza unei greşeli din versul doi. În a doua variantă am renunţat la o maliţiozitate, permutând cuvintele „obişnuite” şi „speciale”, în versurile şapte şi opt. În a treia variantă, am schimbat regretul din final cu unul care se înţelege mai bine cu restul poeziei. În cazul că vă place poezia şi o afişaţi (varianta a treia), vă rog să nu-mi afişaţi şi acest mesaj. Vă mulţumesc că mi-aţi afişat până acum trei poezii.
Vă stimează
Tina Constantin
Atunci când mă priveşti
RăspundețiȘtergereÎmi trebuie incitaţii
tot timpul.
Pomi de cântece,
urzind o toamnă, mă vor întâmpina.
Până atunci îmi trebuie locuri neumblate
şi ape în care vâsla nu s-a afundat.
Dorinţele mele sunt predici
neîntrerupte, dar viitorul meu este plecat
în viitorul lui.
Nimic nu se referă la mine,
atunci când mă priveşti.
Tina Constantin